Nederlanders gebruiken het internet steeds vaker om te bellen en om televisie te kijken. Dat is gebleken uit recent onderzoek door het CBS. Vooral het bellen via internet wint aan populariteit. De voornaamste reden hiervoor is de opkomst van diensten zoals Skype en Whatsapp. Door deze wijziging in ons belgedrag worden ook de belbundels met onbeperkte data steeds populairder. Consumenten kunnen dan immers gratis bellen via internet en hoeven geen belminuten aan te schaffen. Dat is dan ook meteen een reden waardoor de belbundels met onbeperkte belminuten steeds goedkoper worden.

Televisie kijken via internet neemt af
Hoewel het aantal mensen dat tv kijkt via internet sterk gestegen is sinds 2012, is er in vergelijking met 2016 sprake van een kleine daling. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat tv providers steeds betere mogelijkheden bieden. Zo was je vroeger aangewezen op het internet wanneer je een programma terug wou kijken. Tegenwoordig kan dit vaak ook via de eigen televisie ontvanger. Daarvoor biedt bijvoorbeeld KPN de mogelijkheid om programma’s tot 7 dagen na de uitzending terug te kunnen kijken. Veruit de meeste tv wordt overigens bekeken op Youtube. Opvallend is ook dat jongeren van 12-25 jaar iets minder online televisie kijken dan de jongvolwassenen van 25-45 jaar.

Bellen via internet stijgt verder door
Het bellen via internet is de laatste jaren alleen maar sterker gestegen. Het lijkt erop dat hier binnenkort geen verandering in komt. Waar het televisie kijken via internet het afgelopen jaar iets gedaald is, is het bellen via internet juist extra hard gestegen. Zoals gezegd komt dit vooral door apps als Skype en Whatsapp. Daarnaast sturen we ook steeds meer berichten via social media. Uiteindelijk is de consument hiermee goedkoper uit wanneer alleen een bundel met onbeperkte data betaald hoeft te worden. De prijzen voor deze bundels dalen namelijk gestaag en er zijn altijd wel interessante sim-only acties beschikbaar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *